Gyakran ismétlődő kérdések

1. Magán-egészségügyi szolgáltatónál elszenvedett sérelem esetén nyújt-e segítséget a betegjogi képviselő?
 
Igen, a betegjogi képviselő az egészségügyi szolgáltató tulajdonosi viszonyaitól függetlenül jogosult betegjogi sérelem esetén eljárni.
 
2. Vidéki orvos írt beutalót szakellátásra, Budapesten nem fogadott a járóbeteg szakrendelés. Miért?
 
A beutalóval igénybe vehető szakellátások a beutalón megnevezett szolgáltatónál vehetők igénybe. Amennyiben a beteg nem a beutalón szereplő szolgáltatónál kívánja az ellátást igénybe venni, úgy kell tekinteni, mintha nem rendelkezne beutalóval, így a megkeresett egészségügyi szolgáltató – ellátási kötelezettség hiányában – megtagadhatja az ellátást.
 
3. Hogyan válthatok háziorvost?
 
Első lépésként másik orvost kell keresni, aki vállalja az ellátást. Az új háziorvossal történt megbeszélést követően nincs közvetlen további teendő. A kiválasztott háziorvos a beteg nyilatkozata alapján az előző háziorvostól bekéri a beteg addigi egészségügyi dokumentációját.
 
4. Ha egy évben hosszabb időre – több hónapra – az állandó lakhelyemtől távol, vidéken élek és háziorvosi ellátást kívánok igénybe venni, mit kell tennem?
 
Lehetőség van arra, hogy huzamosabb, lakhelytől távol történő tartózkodás idejére átjelentkezzen a beteg a tartózkodási hely szerinti háziorvoshoz. Az állandó lakhelyre történt visszatéréskor a visszajelentkezés az illetékes orvossal történt egyeztetést követően valósulhat meg.
 
 
5. Miért kell a lényegesen messzebb található kórházba mennem akkor, amikor közelebb is van kórház, ahová évekig jártunk?
 
A fekvőbeteg-ellátást ott lehet igénybe venni, ahová a beutaló szól, ellenkező esetben a kórház – területi ellátási kötelezettség hiányában – nem köteles fogadni a beteget.
 
6. Az orvos olyan megfogalmazást írt a zárójelentésbe, ami nem fedi a valóságot. Kérhetem-e a törlését?
 
A beteg kérheti a zárójelentés kijavítását, az adatot nem törlik, de az orvos kijavíthatja, vagy kiegészítheti a zárójelentést, és a javítással vagy kiegészítéssel kapcsolatos saját szakmai véleményét is feltüntetheti.
 
7. A gyógyfürdői egészségügyi szolgáltatás igénybevételekor a beutalt betegnek jár-e utazási költségtérítés a gyógyfürdőbe/gyógyfürdőből történő utazáshoz?
 
Igen, de csak a területi ellátási kötelezettséggel bíró gyógyfürdőbe, illetve azzal az információval is rendelkezni kell, hogy az adott gyógyfürdő csak területi ellátási kötelezettséggel bír, vagy országos ellátási kötelezettsége van. Amennyiben a gyógyfürdő országos ellátási kötelezettséggel bír, akkor az ország bármely területéről beutalt betegnek jár az utazási költségtérítés.
 
8. Nagyon nehéz anyagi helyzetben vagyok, nem tudom kifizetni a fogpótlásom árát. Nem kaphatok ehhez segítséget?
 
Kérelemmel fordulhat az Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelőhöz, hogy anyagi helyzetére való tekintettel méltányosságból járuljanak hozzá a fogpótláshoz.
 
9. Köteles vagyok-e elfogadni, hogy az orvos a legolcsóbb gyógyszert írja fel a vérnyomásomra, holott attól én rosszul érzem magam?
 
Ha tájékoztatja az orvost arról, hogy az adott gyógyszertől nem érzi jól magát, akkor természetesen van lehetőség másik gyógyszer felírására. Az orvosnak minden esetben kötelessége tájékoztatni a beteget arról, hogy melyik a legkisebb anyagi megterheléssel járó terápia.



Kiemelt hírek

2024.11.04.
Kedves Látogató! Honlapunk az alábbi időszakban szerver karbantartás miatt nem lesz elérhető:

2024.10.09. kép
2024. október 9. - 18. között Gödöllő városában látogatható a kiállítás.

2024.09.27. kép
2024. szeptember 26. és október 3. között Szolnok ad otthont az Integrált Jogvédelmi Szolgálat 2024. évi ellátottjogi országos vándorkiállításának.



Integrált Jogvédelmi Szolgálat
1134 Budapest, Tüzér u. 33-35.
Postacím: 1365 Bp., Pf.: 646.
Telefon: +36-1/8969-000
Ingyenesen hívható zöld szám: +36-80/620-055
Külföldről hívható: +36-20/489-96-14
E-mail: ijsz@ijsz.bm.gov.hu
weboldal tervezés: IRQ