Az Integrált Jogvédelmi Szolgálat több mint 10 éve kapuőri szerepet tölt be a betegek (gyermekek, ellátottak) jogainak érvényesülése felett. Az IJSZ betegjogi képviselői országos lefedettségben elérhetőséget biztosítanak a betegek és hozzátartozóik részére az egészségügy állami- és magánszolgáltatásaival összefüggő kérdésekben. Jogvédelmi feladataikat közvetlenül az egészségügyi szolgáltatóknál, a helyszínen tartott fogadóórákon, valamint az intézménylátogatásokon valósítják meg, így közvetlen személyes elérhetőséget biztosítanak az érdeklődők, panaszosok számára.
Míg 2013-ban közel 10.000 megkereséssel fordultak az IJSZ betegjogi képviselőihez, addig 2022-ben több mint duplájára emelkedett a megkeresések száma.
Az adatok elemzésénél meghatározó, hogy:
- nőtt a társadalom információigénye, jogtudatossága
- a különböző helyzetek – mint például a világjárvány, digitalizáció térnyerése – nagyban befolyásolták a megkeresések számát
- a jogszabályi változások, valamint a rendszerszintű átalakítások is hatással voltak a számadatok alakulására.
A képviselők munkájának jelentős részét képezi az információs és a prevenciós tájékoztató munka, amely lehetőséget biztosít, hogy a konfliktusok megelőzhetőek legyenek az egészségügyi szolgáltatást nyújtók és az azt igénybe vevő személyek között. Ezek megvalósításához a Szolgálat a jogvédelmi munkán túl számos kiadványt, figyelemfelhívó plakátokat készít, pályázatokat, lakossági tájékoztató programokat valósít meg.
Az IJSZ folyamatosan jó gyakorlatokkal segíti az egészségügyi ellátórendszer működését, valamint a jogalkotási folyamat szereplői számára is visszatükröz. A szolgáltatók számos esetben kikérik a betegjogi képviselők véleményét a jogszabályoknak a gyakorlati életbe történő átültetéséről, megfelelő alkalmazásáról.
A Szolgálat munkája visszaigazolja, hogy a betegellátás során kiemelten fontos szerepet tölt be a jogtudatosság, az egészsértés. A betegeknek és hozzátartozóiknak az ellátás folyamatába történő teljeskörű bevonásával, és a betegek jogainak és kötelezettségeinek ismeretével számos konfliktus elkerülhető, így a betegek kiszolgáltatottsága, bizonytalansága csökkenhet. A szolgáltatói oldalon eredményként jelenhet meg a betegelégedettség pozitív irányba fordulása, mely pozitív hatást gyakorolhat a szolgáltatást igénybe vevő és szolgáltatást nyújtó attitűdjére.